Alla inlägg under april 2011

Av Daniel Erikson - 28 april 2011 21:45

Min egen liggcykel är på service och under tiden har jag en lånecykel. Min frus reaktion när jag kom hem var att den var ful och väldigt gul. Fast jag hann knappt lassa av den från bilen innan hon la beslag på den. Efter några minuter hittades balansen och hon rullade gång på gång nerför backen här hemma. Idag var hon bestämd på att även cykla. Jag trodde att den gick att justera för att passa även henne men tyvärr gick bommen inte att skjuta in tillräckligt. Men liggcykeln fick lite sovrumsattiraljer och så gick det snart galant att cykla även om den är ett par nummer för stor.

   


Jag tror att vi båda åker till Borås för att hämta min cykel efter servicen. Kanske har Karls liggcyklar en cykel i passande storlek som vi får låna några timmar.

Av Daniel Erikson - 7 april 2011 21:00

Efter valår kommer alltid en ny nämnd med delvis nya ledamöter. Miljö- och hälsoskyddsnämnden fick, liksom tidigare år, ett par dagars introduktion i lagstiftning och arbetsområden. Bussen gick från Växjö till Toftaholm, under tiden som politiker och tjänstemän förhörde sig om varandras livshistorier.


     


Kommunjuristen inledde den faktaspäckade delen med att prata om myndighetsrollen och de lagar som övergripande styr den kommunala verksamheten. Därefter tog handläggarna vid för att presentera miljölagstiftningen och de olika arbetsområdena. Allt medan församlingen lyssnade antecknade och frågade flitigt.


  



  

Att bara stillasittande lyssna främjar ingen god hälsa. Frampå eftermiddagen greppades fikakorgen och vi alla tågade ut i Toftaholms underbara natur. Förvaltningen egna levande historiska uppslagsbok berättade om platsens spännande historia.

När kursdagen var över och kvällen närmade sig samlades vi för mingel och middag. En trevlig kväll med många glada och givande samtal.

 
 
  

Ruinen lyste i natten när jag kröp ner i min säng och undrade om den vita damen eller Mats skulle komma på besök hos någon av oss innan nästa morgon skulle gry.


Efter frukost var det dags för politikerna att ställa oss handläggare till svars för alla de frågor som uppkommit under gårdagen. Först blev det speeddating när vi gruppvis träffade ett antal handläggare och politiker och under 15 minuter besvarade frågor om våra arbetsområden. Sedan fortsatte samtalet med paneldebatt om både vår egen verksamhet och om kommunens mer övergripande miljöarbete.

 
 

Vi avslutade våra dagar på Toftaholm med ännu en god måltid. Som alltid bjöds det på det egna vattnet som de själva beskriver som ”ett gastronomiskt och miljövänligt val för finsmakare”.

Vi fortsatte i samma anda och tog vattnets väg från Bergaåsen via pumpstationer, vattenverk, ledningar och reservoarer tillbaka till Växjö.



     


Och du! Vill du ha en gastronomiskt val för en finsmakare så är det bara att öppna vattenkranen i Växjö, för det är samma Bergaåsvatten som i Toftaholm. Men det, får vara din och min hemlighet.


Ovido - Quiz & Flashcards