Alla inlägg under juli 2011

Av Daniel Erikson - 27 juli 2011 21:00

Skansen har sin, Liseberg och Linnéparken likaså. Klart att Alvesta har en egen allsång! Välkommen till Hagaparken en onsdagskväll i juli.


Ett sånghäfte måste ju alla ha...


...innan man bänkar sig i sin stol...


...och luftar sin ljuva stämma...


...till Hagaparkens allsångsorkester.


Visst ses vi igen den 10 augusti? Den sista allsångskvällen för denna säsong.

Av Daniel Erikson - 23 juli 2011 21:00

Efter spikande och samvaro med föräldrar i både söder och norr drog vi själva österut några dagar denna sommar.


 


        

Turist, javisst. Med på båten var en av mina arbetskamrater, fast det såg jag inte förrän jag kom hem och granskade bilderna. I Finland har fåglarna gummistövlar och om man är amerikan på resa, så varför inte peta Sibelius i näsan när man har chansen.

Av Daniel Erikson - 13 juli 2011 21:00

Mina minnen stämmer inte riktigt med det jag upplever när jag vänder åter till min uppväxtby. Det verkar vara lite mer slitet, lite mer skräpigt och öde än för sisådär 20 år sedan.


   

Butikens fastighetsskötare är nog bortrationaliserad och mannen som alltid gick och ansade i sin trädgård bor inte längre kvar.

Det kanske handlar om vad man vänder blicken mot. Sophögarna eller allt det sköna som faktiskt finns. Det är de vackra och trevliga minnena som har och ska bevaras. 

 

Av Daniel Erikson - 1 juli 2011 20:00

Uppdaterat 2011-09-01

Svärföräldrarnas fritidshus fick en uppgradering till utedass 2.0 denna sommar. Nåväl, det är ännu inte riktigt färdigt men under fem dagar monterades Trisseboa från Braåsstugan.


Dag 1 gick färden till Braås för att hämta byggsatsen. Efter ytterligare komplettering i en byggvaruhandel styrdes färden mot Skåne. På eftermiddagen påbörjades grundläggningen. Hur svårt ska det vara att mäta ut en fyrkant? Efter mycket funderanden och grävande stod i alla fall första varvet på plintarna.


 

Dag 2 timrades väggarna. Gunilla fixade så att delarna passade in och jag mest bankade och slog. Passformen var tajt och med en rejäl spik som skulle i varje knut på varje varv så tog det på krafterna. Gull servade oss med mat så att vi kunde jobba många timmar.


     


Dag 3 slutfördes själva byggnationen. Vi lade taket på plats och det fick sin underlagspapp. Fönster och dörr monterades samt foder och vindbrädor. Stugan fick ett golv och invändiga lister.


 



Dag 4 påbörjades målningen. Hela stugan grundmålades och taket fick fotplåt och slutlig takpapp. Jag fick ta målningsarbetena på lite högre höjd.



 


Dag 5 fick dasset sin slutliga kulör medan tjurarna nyfiket tittade på. Insidan som förblir träfärgad fick sitt lager träolja.



Tänka sig att Gunilla och jag kunde bygga ett helt hus. Nu kvarstår ytterligare en slutstrykning av dörr och fönster. Och så monteringen av själva mulltoan så att dasset verkligen blir ett dass. Fast det får vi ta senare i sommar.

Foto: Daniel, Gunilla, Gull och Sixten


Det dröjde till augusti innan dasset fick sin Mulltoa installerad, ett trycke på dörren och den sista strykningen. Som på alla hus finns det ytterligare att göra, lite småfix som är kvar. Fast sista listen på ett hus brukar ju inte komma på plats förrän det är dags att sälja. =)


 

Ovido - Quiz & Flashcards