Alla inlägg under oktober 2010

Av Daniel Erikson - 31 oktober 2010 21:00

Det vita försvann och höstens gråa och gyllene gula får förgylla tillvaron ett tag till innan kung Bore åter kommer på besök.



Kvarterets katter är välkomna inslag i söndagspromenaden. Bostadsområdets katter verkar tyvärr mest hålla sig inomhus sedan styrelsen påminde om våra trivselregler. Uppgiften att förorena sandlådan har hararna åtagit sig, och det är en uppgift som de inte skiter i.


Av Daniel Erikson - 24 oktober 2010 21:00

"En morgon när vi vaknar är hela värden vit, och vi förstår att vintern har kommit hit..."



"... En snögubbe jag murar han liknar mest ett troll. Jag sätter dit som näsa en bandyboll."



Nja, inte riktigt som i Lennarts Hellsings visa men fotbollen på Norremarks konstgräsplan har i alla fall förberett sig för en kyligare årstid.

Av Daniel Erikson - 17 oktober 2010 21:45

Hösten är underbar och har visat sig från sin allra bästa sida denna vecka. Tänk att få åka ut och grilla med kollegorna efter arbetet medan solen försvinner ner bortom sjö och skog.



Kylan bet sig fast i mina kinder medan jag cyklade hem genom den svarta bokskogen. Och där på den stjärnklara himlen jonglerade en elefant med månen. Ja, tänka sig vad som kan hända en höstkväll i Växjö.


Av Daniel Erikson - 10 oktober 2010 21:00

Att fotografera är ju att måla med ljus, fast jag gillar mörkret. Lite mer utmanande på något sätt.


Det som på dagen kan se ut som några gråa bollar i en helt vanlig rondell lyser helt plötsligt upp till... ett nytt planetsystem i galaxen Sibylla.


Av Daniel Erikson - 3 oktober 2010 22:11

Hej bloggläsare!


Denna vecka gick jag som vanligt upp tidigt på måndag morgon för att göra frukost. Gröten blev kokad, smörgåsen bredd och sedan gick något fel...



Brukar inte gröten vara i en djup tallrik och inte på smörgåsfatet?


Nåväl... arbetet gick i alla fall bra och på tisdagseftermiddagen tog jag en lite längre cykelrunda hem från jobbet. Underbart väder och choklad och ostmackor kan bara inte smaka godare än de gör utomhus vid Helgasjöns strand.



På onsdagkväll hade jag arbetat färdigt för denna månad och torsdagen ägnades istället åt mammons tempel... Gekås i Ullared.



Jag skulle ju inget ha, inte ens en kundvagn när vi gick in... men vem plockade ner de första varorna? Vem plockade i de flesta varorna? Det kändes lite som att gå in i en TV-såpa... och ja, Morgan finns på riktigt!


Och så kom söndagen. Och precis som i visan så "vill våran präst, att jag ska till kyrkan" så det blev ett besök på en härlig änglamässa i Hjortsberga. Full kyrka, mysigt ljussatt, underbar musik, tänkvärda texter och änglarna fanns där... mitt ibland oss.



Så vi får se om änglarna på nytt busar med mig i morgon bitti och byter ut gröttallriken mot ett litet fat.

Av Daniel Erikson - 3 oktober 2010 21:00

På söndagskvällen fylldes Hjortsberga kyrka av församlingsbor som samlats för en temamässa om människors möten med änglar.


Vi möttes av en mysigt ljussatt kyrka, underbar musik och tänkvärda texter. Änglarna? Ja, de fanns där också. Mitt ibland oss, i skepnader som vi ibland ser och ibland inte. Alltså... precis som vanligt.


Foto: Daniel Erikson

Ovido - Quiz & Flashcards