Alla inlägg under februari 2010

Av Daniel Erikson - 28 februari 2010 15:00

Jag säger bara det. Jag gillar vinter! Denna färgsprakande morgonhimmel och snöbjörnen som hälsar en välkommen till jobbet.


  


Tyvärr inser jag att jag kommer att bli grymt besviken kommande vinter när det blir en normal Växjövinter. Jag försöker ta in så mycket av allt det gnistrande vita när tillfälle bjuds. Denna vecka sprack den grå himlen upp och jag var bara tvungen att ta en långlunch med kameran. Och det var i helt rätt tid för i slutet på veckan började farbror tö tära på allt det vita. (Klicka på bilderna för större format.)


     

     


Men vänta nu... Vad betyder den där skylten egentligen? Cykelbana! Men vad gör då alla bilar då på Norra Esplanaden?


Av Daniel Erikson - 21 februari 2010 15:00

När jag kom hem häromdagen hade min fru lagt en annan bas i min säng!



Denna vecka var det så äntligen tid för semlor! Ännu ett tecken på att våren snart är här...


Fast först ska vi ha lite mer snö... Varför måste man skotta raka gångar?



Och sedan ännu mera snö...


Av Daniel Erikson - 14 februari 2010 22:00

Mitt gudstjänstliv är inte så aktivt. Fast denna vecka blev det två besök och vid bägge hade Nalle en framträdande plats.


I Skogslyckans kyrka var det orgelkonsert för barn. Och det samlade en liten skara barn i både yngre och mycket äldre årgångar.



I Lekaryds kyrka var det kärleksmässa på Alla hjärtans dag. Och som synes var Nalle även här. En fullsatt kyrka, härligt ljussatt och ljuv musik.



Av Daniel Erikson - 7 februari 2010 15:00

Denna vecka stod det utbildning i min almanacka. Fem dagar på Kemikalieinspektionen skulle lära mig det mesta om kemiska risker, lagstiftning och märkning.


Morgontåg från Växjö och vid lunch var jag i Sundbyberg. Det är bara att konstatera att snön är svår denna vinter för tågtrafiken.



Utsikten från mitt hotellfönster kan knappast gå till turistbroschyrernas förstasida. Men den lilla lägenheten hade sina fördelar = eget kök. 



Jag missade min dagliga halvmilscykeltur till kontoret under veckan, men fick en rejäl promenad istället från Hallonbergen till Sundbybergs centrum. Jag inser vilka problem snön ställer till med i storstaden. Det finns ju ingen plats att lägga den på och parkeringar och gator som alltid är fulla med bilar går inte att snöröja. Det kanske inte är så dumt med statsjeepar i alla fall.




Det var en givande vecka då jag också drog på mig en förkylning. Min kropp kändes utpumpad och huvudet sprängfyllt med ny kunskap. Hem och samla intrycken för att ladda om inför ännu en utbildningsvecka i Sundbyberg i mars.



Ovido - Quiz & Flashcards