Direktlänk till inlägg 9 mars 2011

2011-03-09 Ett foto i timmen

Av Daniel Erikson - 9 mars 2011 21:00

Ett foto i timmen handlar om att man ska ta ett foto varje timme under en dag. Ett antal fotointresserade gör detta sedan 2004 under ett par dagar varje månad. Bilderna publiceras på egna hemsidor och länkas samman på www.ettfotoitimmen.se Välkommen till min onsdag den 9 mars!



Väderprognosen spådde regn och rusk, men soluppgången var strålande. Som en surikat stod jag på farstubron en stund och laddade solenergi innan jag hämtade dagens tidning.

Egentligen borde man vakna lite lugnt och sakta komma igång på morgonen. Men jag gör nog som många andra, äter frukost, tittar på morgontv och läser tidningen... Samtidigt!

Strax efter åtta kom jag i alla fall iväg på min halvmils cykeltur till arbetet. Passade på att fortsätta njuta av vädret innan jag kröp in i det kommungrå huset.

Jo, jag hann med lite kontorsarbete också innan förmiddagsfikat, även om det inte fastnade på bild. Surr med kollegorna om de senaste angående Växjös buller, luft, eller något annat som vi hanterar på miljökontoret men som man själv inte handlägger. Å så allt annat mellan himmel och jord. Dagens fundering var nog; Varför fotograferar Daniel?

Tillbaka till mitt eget skrivbord. Lite IT arbete med att strukturera om på servern. Kontakt med jurist i ett ärende som ska till miljödomstolen. Samtal med kommunikationsenheten om blanketter på hemsidan.

Försökte sedan författa ett brev till ett företag och förklara skillnaden på tillståndspliktig täktverksamhet och en anmälningspliktig jordåtervinning.

En kort lunch och samtidigt njuta av vårens tulpaner som så passande har lite av fastans färg.

Ett par friska andetag på kommunhusets gård innan IT-samordnar mötet höll mig inomhus resten av eftermiddagen.

Lync är kommunens nya kommunikationsplattform. Ett arbetsverktyg för snabba meddelanden, videokonferens och telefoni. Men undrar om det inte finns fler privata användningsområden. Lägg in ett sökord: "singel söker man/kvinna", webbspeeddejt på fredagslunch, chatt under eftermiddagen och vem vet vad som hänt på måndag morgon. "I just Lync to say I    you!"

Kommande IT-verktyg presenterades, problem diskuterades och goda exempel presenterades i mer ordnade former.

Ännu mer diskussion om IT-verktyg, smarta telefoner och IT-avdelningens service i mer oordnade former.

Till slut var mötesagendan slut och den siste IT-samordnaren lämnat TV:s gamla studio som nu är mötesrum.

Utanför fönstret hade solen förbytts till snöslask och mörker. Och jag som tog med mig hela kameraväskan idag istället för vanliga arbetsväskan som innehöll regnstället.

Tror att mörkret påskyndade tröttheten och jag slumrade till i soffan...

...drömmande om dagar då jag som miljöinspektör inte bara har arbete inom husets fyra väggar med papper om täkter och jordåtervinning. Utan då jag även får träffa på en och annan grävmaskin.

 
 
Sirpa

Sirpa

10 mars 2011 17:39

Hehe, vilken häftig cykel!

http://www.susajt.se

 
Snurran

Snurran

10 mars 2011 19:25

Kul att få följa din arbetsdag på en jättefin EFIT

http://blogg.passagen.se/filijokus

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Erikson - 13 oktober 2013 11:15

Förskolebaciller är ungefär som den globala uppvärmningen, tänker jag i mitt feberomtöcknade tillstånd. De går inte att undvika, det är vi själva som utsätter oss för dem och de drabbar oss hårt.   IPCC släppte nyligen sin senaste rapport där de ...

Av Daniel Erikson - 6 oktober 2013 15:00

Då i december kändes nio månaders föräldraledighet som en evighet. Men även evigheter har tydligen ett slut. Det är dags att återvända till jobbet som miljöinspektör.   Det är en märklig känsla. Allt är som förut men ändå inte. Jag kommer tillbak...

Av Daniel Erikson - 2 september 2013 21:25

Den 15 september är det kyrkoval för alla medlemmar i Svenska kyrkan. Din röst är viktig! Röstkortet har du redan fått i brevlådan men valstugorna, valaffischerna och direktreklamen som vi är vana med från politiska val lyser med sin frånvaro.   ...

Av Daniel Erikson - 6 januari 2013 21:48

för trettondagen att folket samlades i Lekaryds kyrka för att se och lyssna till några av julens berättelser. Så ock detta år. Över stallet i altarringen lyste den nya stjärnan. De tre vise männen, och stjärngossen, hade aldrig sett detta förut och b...

Av Daniel Erikson - 28 april 2012 22:20


Stadsdelarna Hovshaga (Östra Lugnet) och Sandsbro i Växjö har nu länkats samman för oss cyklister. Den tidigare kolsvarta smala 70 vägen har fått 1,7 km lång dubbelriktad gång- och cykelväg med belysning. Den formella invigningen var idag. Välkommen ...

Ovido - Quiz & Flashcards